تبلیغات
GESSEYE DELLLLLLLL - بازگشت بشقاب پرنده‌ها
جمعه 13 خرداد 1390

بازگشت بشقاب پرنده‌ها

   نوشته شده توسط: taktar taktar    

بشقاب پرنده"Simicon" در حال بلندشدن از روی بارکش

شرکت نروژی سیمیکن (Simicon) مراحل پایانی طرحی را می گذراند که در تاریخ هواپیماسازی جهان سابقه نداشته است. این طرح، هواپیمای بدون سرنشینی است که شبیه بشقاب پرنده بوده و مثل هلی کوپتر از زمین بلند می شود و مانند یک جت جنگنده باسرعت بسیار زیاد به پرواز درمی آید. هیچ کشور و هیچ کمپانی سازنده ای تا به حال نتوانسته وسیله پرنده ای بسازد که قادر به ترکیب توانایی های بهینه هلی کوپتر با خصوصیات یک هواپیمای جت باشد.

بشقاب پرنده"Simicon" در حال بلندشدن از روی بارکش

هواپیماهای بدون سرنشین که به UCAV معروفند کارایی بسیاری دارند. برای مثال استفاده ارتش امریکا در جنگ های افغانستان و عراق از این نوع هواپیماها موجب کاهش چشمگیر تلفات و مجروحین در نیروی هوایی و زمینی هم در موارد شناسایی و هم در عملیات های حمله شد. هواپیماهای بدون سرنشین ارتش امریکا مجهز به مجموعه ای از تجهیزات مختلف بودند و توانایی پرواز بر فراز مناطق جنگی و دادن گزارش های لحظه به لحظه از صحنه های نبرد به مرکز فرماندهی و واحد مرکزی عملیات را داشتند.

 اما این هواپیماهای بدون سرنشین، موانع بسیار زیادی را بر سر راه خود دارند. UCAVهای ارتش امریکا که در افغانستان مورد استفاده قرار گرفتند، نیازمند باندهای فرودی همچون هواپیماهای سرنشین دار بودند. به طور مثال مدل پریدتور (Pridator) به ۶۵۰ متر باند فرود نیاز دارد یا مدل گلوبال هاوک نیازمند یک باند یک کیلومتری برای پرواز و فرود آمدن است. هواپیماهای بدون سرنشین امروزی دارای فناوری هایی نیستند که به آنها امکان بلند شدن و خیز عمودی و همچنین سرعت بالا در هنگام پرواز بدهد.

 در مقابل چنین محدودیت هایی برای استفاده از UCAVها، جالب است بدانید که ابداع جدید شرکت نروژی سیمیکن که (Simicon Rotor Craft (SRC نام گذاری شده است و در دو مدل MK۱ و MK۲مراحل پایانی تولید را می گذراند، حتی می تواند از پشت خودروی حمل کننده اش نیز بلند شده و به صورت عمودی پرواز کند. یعنی چیزی شبیه به آنچه در فیلم های سینمایی علمی - تخیلی دیده می شود! SRCها نسل جدیدی از هواپیماهای بدون سرنشین را به دنیا معرفی کرده اند که در آن برای تمام موانع موجود بر سر راه یک UCAV راه حل هایی اتخاذ شده است.

مراحل پرواز "SRC"

شکل ظاهری SRC شبیه به سایر UCAVها است. بدنه دایره ای شکل آن شکلی شبیه به یک مقطع آیرودینامیکی دارد و دارای تیغه های ملخ جمع شدنی(تلسکوپی) است که با سرعت گرفتن هواپیما و به کار افتادن موتور جت آن، به درون بال ها هدایت می شود. وقتی این هواپیمای بدون سرنشین به کمک ملخ متحرک خود به صورت عمودی از زمین بلند می شود، موتور جتی که در آن طراحی شده است شروع به کار می کند تا آن را به جلو براند. با به کار افتادن موتور جت، تیغه های ملخ جمع می شوند.

این تیغه ها می توانند هنگامی که هواپیما دوباره نیازمند ساکن ماندن در هوا یا فرود باشد، باز شده و به کار گرفته شوند و باعث فرود کاملاً قائم آن شوند، درست مانند یک هلی کوپتر. برای جلوگیری از چرخش این هواپیما به دور خود، پیشرانه های کناری موتور جت در جهت مخالف حرکت تیغه های ملخ اصلی می گردند و اثر کارایی ملخ را در به گردش درآوردن هواپیما خنثی می کنند.

مهندسان شرکت سیمیکن بر این عقیده اند که به زودی روزی فرا می رسد که به UCAVهای خود در آسمان اشاره کنند و به مردمی که نظاره گر آن هستند، بفهمانند که شیئی که مشاهده می کنند، یک هواپیمای بدون سرنشین است نه یک بشقاب پرنده.